annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

A-mount nog toekomst?

OPGELOST
profile.country.BE.title
Syndromeda
Lid

A-mount nog toekomst?

Ik heb een A77II en een A99 en wil upgraden naar een A99II, er zijn echter zoveel geruchten dat Sony A-mount niet meer gaat ondersteunen dat ik zeker wil zijn of dit wel een wijze beslissing van me zou zijn om zoveel te investeren.
Ik hoop nu eindelijk eens aan antwoord van Sony zelf te horen te krijgen.
Een massa A-mount-gebruikers hebben hier wel recht op denk ik.
Alvast bedankt, met vriendelijke groeten.


I have a A77II (2x) and a A99 and I like to upgrade to a A99II...but as there are a lot of rumours Sony will discontinue with the A-mount, I'm not sure if that will be a wise decision. Can you please help me and a lot of other A-mount users out of this?
Thanks in advance, greetings.

 

Tags (2)
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Thijs_H
Community Team

Goedemorgen Syndromeda,

Leuk om te lezen dat je super tevreden bent met de A77M2 & A99 en dat je wilt upgraden naar een A99M2!

Sony zal blijven investeren in de ontwikkeling van  A-mount camera’s en lenzen. Bovendien zal Sony volledige ondersteuning blijven aanbieden aan alle A-mount & E-mount fotografen.

 

Groeten,
Thijs

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

36 ANTWOORDEN 36
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Ik ben er heilig van overtuigd, dat het niet verstandig is, nog te investeren in A-mount lenzen van Sony.

Ben er ook van overtuigd, dat systeemcamera 's het in de toekomst gaan winnen, van dslr 's.

Zou om die reden, ook zeker niet meer kiezen, voor een A99 mk2. Hoe mooi dat ding ook is!

 

*

Ik kom zelf vanaf een Nikon D810. Dik 2 jaar geleden overgeschakeld op Sony.

Geen moment spijt van gehad!

 

Eerst een 7R mk2. Nu heel bewust een camera met minder pixels. A9.

Als je niet uitvergroot, meer dan 1 meter is 24 GB --- meeeeeeer --- dan groot genoeg.

En je hebt veel meer speelruimte met je belichting. Dat vind ik belangrijker.

 

Vroeger met de Nikon D810, en later de A7 mk2, beiden met een vrijwel vergelijkbare sensor van 42 Kb,

had ik nog vrij vaak bewegingsonscherpte. (Was overigens landelijk aan de orde!)

Dat is intussen, voltooid verleden tijd! Men is er aan gewend - resp. houdt er rekening mee.

 

Al m'n Nikon lenzen, en dat was best even slikken, omgeruild tegen Sony.

Ben er steeds meer van overtuigd, dat die keuze correct is geweest.

 

Had in 1e instantie op de A7R mk2, nog een A-mount 70-400. (Wilde je tele, was er niet anders)

Ook die heb ik intussen ingeruild op een 100-400. Veel snellere AF. Geen gezeur met een adapter.

Hoe je het ook wendt of keert, je levert met een adapter bijna altijd wat in.

 

*

Intussen is de A7 mk3 een allrounder, die enorm goed is. En zeer goed betaalbaar.

Wil je een snelle, specifiek voor sport, ga je voor de A9.

Maar vergis je niet, dat ding heeft ook andere zeer plezierige specs. Ook als "wedding-camera" ideaal.

Vind je video erg belangrijk, wacht je nu, op de A7S mk3.(Vind ik als fototoestel, vrijwel ongeschikt)

Wil je, omdat je zeer groot moet uitvergroten, kies je voor een A7R mk3.

Maar denk er om, zorg voor voldoende snelle sluitertijden, om bewegingsonscherpte te voorkomen.

 

Ondanks, dat de A99 mk2 waarschijnlijk iets beter in balans is, met wat grotere lenzen.

Maar dat is ook redelijk op te lossen met een handgreep onder de Sony.

(Dat speelt uiteindelijk grotendeels met lenzen tussen de 100-200 mm)

Alle nieuwe modellen in de A7 serie, zijn vrijwel identiek, qua ontwerp en gewicht.

 

En werk je met 400 mm en/of langer, hang je de hele boel toch op, aan je lens.

Maakt gewicht niet veel meer uit.

 

*

Uiteraard kan ik niet bewijzen, dat mijn zienswijze correct is.

Maar mijn gevoel zegt, dat het klopt.

 

Alles lijkt er op te wijzen, dat de Sony FE vatting "het gaat worden".

Kijk maar naar de nieuwe 400 mm en 600 mm lenzen die er op termijn aankomen.

Kosten een Godsvermogen. Maar de 1e foto 's liegen er niet om.

Slaan de beste lenzen van Canon en Nikon. Maar kosten zoals gezegd, veel geld.

Echter niet veel meer dan de Canons en Nikons.

 

*

Overigens ook, als je tele wilt, is de 100-400, mede door de goede IBIS stabilisatie in de

Sony lichamen, een perfecte keuze. En de wat hogere diafragma 's (f 4.5 - f 5.6) amper een nadeel.

Zeker omdat eventueel de ISO wat opkrikken, ook nauwelijks zichtbaar is. Dat wordt steeds beter.

 

Ganzen in de vlucht. AF-C - breed - resultaat perfect. Ook voor video.

 

Ergo. Ga voor FE.

 

 

 

profile.country.NL.title
Thijs_H
Community Team

Goedemorgen Syndromeda,

Leuk om te lezen dat je super tevreden bent met de A77M2 & A99 en dat je wilt upgraden naar een A99M2!

Sony zal blijven investeren in de ontwikkeling van  A-mount camera’s en lenzen. Bovendien zal Sony volledige ondersteuning blijven aanbieden aan alle A-mount & E-mount fotografen.

 

Groeten,
Thijs

profile.country.BE.title
Syndromeda
Lid

Bedankt Thijs, het doet me veel plezier te vernemen dat jullie verder gaan met A-mount, het allerlaatste wat ik zou willen is overstappen op een ander merk. Overstappen op E-mount vind ik ook geen optie omdat de systeemcamera's enkel een kantelbaar display hebben en omdat ik erg veel macro-werk doe vanop de grond.

Volhouden dus! Een fijne dag nog.

profile.country.BE.title
Syndromeda
Lid

Bedankt voor je uitstekende uitleg, maar gezien het antwoord van Thijs (Sony -"Sony zal blijven investeren in de ontwikkeling van  A-mount camera’s en lenzen. Bovendien zal Sony volledige ondersteuning blijven aanbieden aan alle A-mount & E-mount fotografen") blijf ik verder investeren in A-mount, zeker vanwege het feit dat alle systeemcamera's maar een kantelbaar display hebben en ik veel macro-werk doe vanop de grond.

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Sony zal voorlopig nog wel ondersteuning blijven bieden, maar je kunt je ook eens afvragen gaan ze nog verder ontwikkelen/innoveren op dit systeem. Zeker gezien de populariteit van E-mount systeem.  En de uitingen vanuit Sony zelf om meer in te zetten op het populaire E-mount systeem. Ambitie is om hier wereldwijd marktleider mee te worden. En met het Full Frame systeem zijn ze aardig op weg.

 

Tevens zie je ook dat third party fabrikanten als Zeiss, Sigma etc. Het Sony E-mount systeem omarmt hebben. Dit zie je nu wel aan hoe snel het gaat met de lijn-up aan E-mount objectieven.

 

Persoonlijk zou ik langzaam overstappen op het E-mount systeem. Bivoorbeeld eerst camea en bestaande objectieven gebruiken met bheulp van een adapter. 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.BE.title
Syndromeda
Lid

Bedankt voor je antwoord Instaphoto, daar ziet het inderdaad wel naar uit ja...de toekomst zal het uitwijzen.

Op zich heb ik een aantal duurdere A-mount lenzen die ik niet graag van de hand zou doen...70-400 G2, Macro, enz.

Tot daar aan toe nog...met een adapter werken zie ik niet zitten, maar het feit dat ze enkel systeemcamera's uitbrengen met enkel een kantelbaar display stoort me enorm. Er is niets handiger dan het kantelbaar en draaibaar scherm van bv de 77II, 99, 99II, vooral als je veel macrowerk doet vanop de bodem...dit wil ik niet meer missen.

Dus voorlopig en enkel al voor die reden een nee tegen E-mount...

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

 

Ben het roerend eens met instaphoto.

En veronderstel ook, dat vooral de technische ontwikkeling zich zal toespitsen op de E-mount.

 

Ben derhalve er van overtuigd dat de A99 mk2, die nu vrijwel identiek is qua techniek, aan de A7 mk2 en 3,

niet veel verder zal worden ontwikkeld.

En dat de lenzen in A-mount, niet of nauwelijks worden aangepast/vernieuwd.

 

't Bewijs hiervoor, althans dat veronderstel ik, is dat de nieuwe 500 en 600 mm er beiden in FE komen.

De 1e testen zijn fenomenaal goed.

-

Had zelf ook de 70-400 in A mount. Via een adaptor op de A7 R2 / later A9.

Op zich was ik daar best tevreden mee.

Had alleen problemen, met de zeer trage autofocus. De lens derhalve ingeruild voor een 100-400.

 

Met de 70-400 had je geluk, als je vogels in de vlucht scherp kreeg.

Handmatig was 't een voortreffelijke lens. Maar gelet op de steeds beter wordende AF 's ......

Met de 100-400 is dat altijd raak. Als je ook wilt filmen, is dat een must.

 

Denk dus ook dat de technische vooruitgang niet alleen in de camera 's zit, maar ook in de lenzen.

 

*

Je hebt gelijk, dat zeker voor macro, in portrait, de A7/A9, niet lekker werken,

door de uitsluitend horizontaal klappende spiegel. In landscape valt het nog wel mee.

 

Maar ben er van overtuigd, dat bij Sony op enig moment de ogen ook open gaan,

en er een A7 komt, met een soortgelijk scherm als de A99 mk2.

Op zo 'n kleine camera als de A7, is dat wat kwetsbaarder als op een forsere A99 mk2.

 

Een multiflexibel beeldscherm is enorm handig. Maar technisch vast wat lastiger te maken.

*

Maar als ik de balans op maak voor de toekomst, zou ik toch richting A7 etc. gaan.

Ondanks dat vervelende, niet multifunctioele scherm.

Maar dat is voor ieder persoonlijk, een afweging.

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Dat van scherm kan ik begrijpen. Dit is door de jaren heen steeds meer standaard aan worden. Al kan ik mij nog heel goed de tijden herineren dat we deze niet hadden en werkte met dit soort ondingen. Al werkt een hoekzoeker nog steeds prima... 😉

achter_2

 

 

Het heeft bij mij ook tijd geduurd tot dat ik de overstap durfde te maken van (d)SLR naar de systeemcamera. Heb hele tijd beide systemen naast elkaar gebruikt. Om vervolgens in 2014 de sprong te wagen. 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.BE.title
Syndromeda
Lid

Bedankt voor je nogmaals uitvoerig antwoord. Mss heb je wel gelijk, ik kijk nog even de kat uit de boom, ik kan nog verder met mijn A77II en A99 en dan zijn we weeral enkele jaren verder. Of ik volgend jaar een A99II aanschaf hangt van de verdere ontwikkelingen af of van een eventuele serieuze prijsdaling.

Omschakeling naar E-mount houd ik liever nog even van me af en dan zullen ze inderdaad ook met een kantel-/draaibaar scherm op de proppen moeten komen.