annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Heeft iemand informatie over een oude "Niet te koop" Sony HB-75P MSX homecomputer?

profile.country.NL.title
mstaas
Nieuw

Heeft iemand informatie over een oude "Niet te koop" Sony HB-75P MSX homecomputer?

I just purchased an antique home computer with model HB-75P, it a MSX from the 80's.

On the bottom there is no serial number, however there is a yellow sticker from Sony with the text "Not for sale" in Japanese, English and French together with a two digit number. I have a computer museum so I want to find out everything about this specific MSX. Was it original a demo unit in a shop or conference or product presentation? Or is it a unit used for testing at Sony or other software manufacturers? Is a prototype? Any information is highly appreciated. Thanks in advance.

 

< Google translate>

Ik heb net een antieke homecomputer gekocht met model HB-75P, een MSX uit de jaren 80.

Op de onderkant staat geen serienummer, wel een gele sticker van Sony met de tekst "Not for sale" in het Japans, Engels en Frans samen met een tweecijferig nummer. Ik heb een computermuseum, dus ik wil alles weten over deze specifieke MSX. Was het origineel een demo-unit in een winkel of congres of productpresentatie? Of is het een eenheid die wordt gebruikt voor testen bij Sony of andere softwarefabrikanten? Is een prototype? Alle informatie wordt zeer op prijs gesteld. Bij voorbaat bedankt.

 

Tags (3)
4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Dit is het Nederlandse gedeelte van de Sony Community, met als voertaal Nederlands.

 

Wat te denken via een of andere zoekmachine voor meer informatie?

Denk niet dat er nog enige informatie onder de Nederlandse Sony Community leden over de HB-75p beschikbaar nog is.


suc6 ermee,
73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
mstaas
Nieuw

Bedankt pa3eia, maar de hele wereld van Google/Bing/Vinden heeft het antwoord niet haha, dus ik probeer het als laatste optie hier op de Sony community. Ik hoop (vandaar in het Engels) dat iemand van Sony zelf de informatie wel heeft aangezien dit product exemplaar uniek is.

Heeft anders iemand een nummer of email van Sony zelf waar ik deze vraag kan stellen? Op deze en ander Sony sites kom je alleen bij deze community site uit als je contact probeert te zoeken.

profile.country.NL.title
mamulde67
Ontdekker

Hallo mstaas, 

 

De MSX die jij nu hebt staan zou jij eigenlijk niet kunnen en mogen hebben. 

Zoals onder op het apparaat staat is dit een voorbeeld unit voor demonstratie doeleinden.

De "sale sample" gaat normaalgesproken of terug naar Japan voor ombouwen tot productie unit of wordt vernietigd. Dat het toch in omloop is gekomen geeft eigenlijk aan dat er iets fout is gegaan in de bestaande procedures. 

Bij een sale sample kan het namelijk zijn dat de binnenzijde zo aangepast/gemodificeerd is dat (met bijvoorbeeld losse draadjes omdat het in eerste instantie niet werkte zoals verwacht) dit afwijkt van de productie versie. Ook het serienummer bestaat bij Sony namelijk ook altijd uit zeven cijfers in plaats van de twee die er bij jou opstaan. Het begint namelijk altijd met S01- en dan zeven cijfers. Maar voor de werking van het apparaat, MSX is een basic taal waarbij bijvoorbeeld ook de F-keys (aan de bovenzijde van het keyboard) het zelfde werkt zoals elke andere MSX van bijvoorbeeld Toshiba, Goldstar, Philips enz. enz.

 

Hoe dan ook, je hebt daar een uniek (maar beetje illegaal) machientje staan. 

 

Misschien dat je nog iemand kent van een oudere generatie die ooit met MSX heeft geschreven of gewerkt. 

Ik ben het helaas allemaal vergeten anders had ik je wel opweg geholpen.

 

Veel plezier hiermee!

 

Groeten, Marcel 

profile.country.NL.title
mstaas
Nieuw

Bedankt voor deze uiterst bruikbare informatie, Marcel.

 

Inmiddels heb ik ook info via de community achter msx.org gekregen, echter niemand had deze versie gezien. Zij hadden wel een retail versie van deze MSX en mijn MSX daarmee vergeleken middels foto's van het moederbord etc. Op mijn versie zitten oudere revisies van chips en componenten, en is hier een daar een draadje gesoldeerd. Ook is de voeding kleiner van formaat en is het modulator-board anders.

 

Ik ga dit apparaat nog meer koesteren dan al gepland.

 

Met vriendelijke groet,

Marty