annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

"Muziek heeft ontzettend veel invloed gehad op hoe ik hardloop" - een interview met Gemma Bardsley

jaylward
Lid
Lid
1.589  Weergaven

"Muziek heeft ontzettend veel invloed gehad op hoe ik hardloop" - een interview met Gemma Bardsley

Auteur: Sony Europe

Gemma1.jpg

 

Het kan lastig zijn om te beginnen met hardlopen. Hoewel er geen dure lidmaatschappen of sportschoolabonnementen aan te pas komen, is er een hoop motivatie en discipline nodig om het ook echt te doen, vooral als het buiten koud en nat is.

 

Maar al dat harde werk werpt zijn vruchten af en voor Gemma Bardsley werd hardlopen al snel een passie.

 

Gemma woont in Londen en werkt op het gebied van sociale media. Hardlopen was voor haar eerst een hobby, maar werd geleidelijk veel meer dan dat. Ze ging steeds vaker lopen en ook steeds verder en sneller, en voor ze het wist liep ze mee in de marathon van Londen 2011. Sindsdien loopt ze elk jaar een marathon en in 2014 speelde ze het zelfs klaar de marathon van Londen te lopen in 3 uur en 30 minuten. Bovendien heeft ze met haar passie duizenden euro's voor goede doelen weten op te halen.

 

Gemma vertelt me hoe het allemaal begon: "Als kind deed ik veel crosscountry en liep ik vaak op de atletiekbaan, maar toen ik ouder werd en naar de universiteit ging, lukte het steeds minder. Toen ik in Londen ging wonen, was ik vastberaden om een keer mee te lopen met de marathon van Londen.

 

"Na vier erg zware maanden kreeg ik mijn kans via de liefdadigheidsorganisatie Rett UK. Maar toen ik aan de ***** ging met mijn trainingsprogramma, was hardlopen al snel geen hobby meer, maar een noodzaak. Marathons werden verslavend." Ze zegt dat ze zich vaak schuldig voelde als ze een paar dagen niet was gaan hardlopen. "Het helpt je zeker om 's ochtends uit bed te komen!"

 

Muziek als motivatie

 

Ook muziek helpt Gemma gemotiveerd te blijven en is nu zelfs een essentieel onderdeel van haar hardlooproutine. Ze is er stellig van overtuigd dat de muziek van iemands favoriete bands en artiesten een grote invloed kan hebben op hoe mensen hardlopen en raadt iedereen aan het te proberen.

 

"Muziek heeft een reusachtige invloed gehad op hoe ik ren, vooral toen ik net begon en ik het echt alleen moest doen. Tijdens een race ga ik altijd sneller als ik naar bepaalde nummers luister. Van andere nummers word ik juist vrolijk omdat ze me doen denken aan bepaalde mensen."

 

Gemma2.jpg

 

Maar volgens haar is het meer dan alleen haar oordopjes in doen en gaan. Ze heeft verschillende afspeellijsten die precies zijn afgestemd op hoe lang en zwaar een hardloopsessie is: bij een korte jog van 3 km hoort totaal andere muziek dan bij een slopende marathon.

 

"Als ik maar even de tijd heb, kies ik snelle, vrolijke nummers zodat ik ook snel weer klaar ben, maar voor langere afstanden stel ik heel zorgvuldig afspeellijsten samen die wel twee tot drie uur meegaan.

 

"Trainen in de sportschool is veel intensiever, dus de nummers die je daar luistert, moeten daar ook bij passen. Maar als je gaat hardlopen, vooral bij lange afstanden, moet je muziek hebben die geleidelijk sneller en intenser wordt."

 

Beats Per Mile

 

Toen ze trainde voor haar eerste marathon van Londen in 2011 kreeg Gemma een innovatief idee voor een website die haar liefde voor muziek en hardlopen combineerde. De site werd ontworpen door haar vriend Howard de Smet en gemaakt door Marc Hibbins. Met Beats Per Mile kon iedereen ter wereld Gemma's voortgang in Londen volgen en zelfs realtime meeluisteren naar haar muziek.

 

Gemma was overweldigd door de reacties op Beats Per Mile. "We voegden Instagram-foto's toe van mensen vlak bij bekende plekken waar ik langs liep en streamden mijn afspeellijst via Mixcloud zodat mensen met me konden meeluisteren. Het was fantastisch om na de race al die tweets te zien over mijn nummers. Ik kreeg zelfs tweets van mensen die beloofden geld te doneren aan Rett UK of me vertelden waar ze langs het parcours stonden."

 

Gemma3.jpg

 

Haar onverstoorbare obsessie met hardlopen was afgelopen oktober duidelijker dan ooit, toen ze na een bijzonder korte nachtrust deelnam aan de Halve Marathon Amsterdam.  

 

"Het Amsterdam Dance Event was hetzelfde weekend als de Halve Marathon. Ik danste tot 5 uur 's ochtends in de club Trouw en deed de volgende dag mee aan de race!"

 

Gemma is ervan overtuigd dat iedereen kan hardlopen en heeft een paar geweldige tips voor mensen die het weer willen proberen. "Schrijf je in voor een race. Probeer bijvoorbeeld een parkrun, want die beginnen bij 5 kilometer en zijn gratis en geschikt voor iedereen. Vraag een vriend om je een duwtje in de rug te geven of sta vroeg op en neem de tijd terwijl de rest van de wereld nog slaapt.

 

"Iedereen kan beginnen met hardlopen. Je kunt altijd en overal op weg, zonder gedoe. Je zet de perfecte afspeellijst op, trekt je sportschoenen aan en kijkt gewoon waar je uitkomt."