annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

De zoektocht naar het perfecte geluid

jaylward
Lid
Lid
3.352  Weergaven

De zoektocht naar het perfecte geluid

Auteur: Sony Europe

Wood-Blog-Image-1.jpg

 

Een idee realiseren vergt veel hard werk van een gespecialiseerd ontwikkelingsteam. Zo'n team bestaat uit productplanners, ontwerpers en fabrikanten, op gang gehouden door veel kopjes sterke koffie.

 

Maar het team achter onze high-end speakers werkt een beetje anders. Het is eigenlijk niet eens een team. Het hele proces, van het brainstormen tot het fine-tunen van de laatste onderdelen van elke speaker, ligt in handen van één man: Yoshiyuki Kaku.

 

Yoshiyuki kwam in 1989 in dienst bij Sony nadat hij een graad in scheikunde had behaald. Hij heeft een passie voor geluid, al sinds hij als kind verliefd werd op live klassieke muziek. Tegenwoordig is hij de man achter onze indrukwekkende AR1 —onze topspeaker die geluid precies zo weet te reproduceren als het is opgenomen. Yoshiyuki is pas tevreden als elke speaker perfect is. Om producten van dit kaliber te vervaardigen, werkt hij onvermoeibaar aan elk aspect van de ontwikkeling ervan.

 

6G6A1053a.jpg

 

Het geluid van een speaker wordt beïnvloedt door bijna elke stap in het ontwikkelingsproces: de positionering van de drivers, de vorm van de speakerholtes en zelfs de plaatsing van de speaker zelf. Yoshiyuki wilde de ultieme luisterervaring realiseren door de gehele AR1 te maken met perfect klinkend hout. Hij voerde experimenten uit met allerlei soorten hout, om precies dat geluid te vinden waar hij naar op zoek was. "Hoe muziek uit de speaker klinkt, mag niet verschillen van het idee dat ik in gedachten heb", zegt hij op de vraag wat voor hem een geweldige speaker is. "Het moet zo natuurlijk mogelijk voelen."

 

Door zijn tests en experimenten kwam hij uit bij esdoorn —een houtsoort die heel erg populair is onder producenten van muziekinstrumenten vanwege de heldere toon die het meegeeft aan het geluid. Maar Yoshiyuki nam geen genoegen met doorsnee esdoorn. Hij wilde iets buitengewoons.

 

Wood-Blog-Image-3.jpg

 

Hij zocht in verschillende landen naar esdoorn met de perfecte look, feel en dichtheid, en kwam terecht in Hokkaido —het op één na grootste eiland van Japan, in het noorden van het land. Tegen de tijd dat het hout in november verzameld wordt, heeft het door het ijzige klimaat een extreme dichtheid gekregen. Dit geeft de AR1 zijn verbluffende, natuurlijke geluidskwaliteit. "[Hokkaido-esdoorn] geeft het mooiste geluid van alle soorten esdoorn die ik heb geprobeerd", zegt Yoshiyuki.

 

Wood-Blog-Image-2.jpg

 

De voorkant van de AR1 zou van dit prestigieuze hout worden gemaakt, maar Yoshiyuki realiseerde al snel dat het algehele geluid een bepaalde hardheid zou krijgen als hij dit hout voor de hele behuizing zou gebruiken. Om dit probleem te verhelpen, sprong hij in het vliegtuig naar Noorwegen, waar hij een unieke Noorse berk vond die ook was gehard door het net zo koude klimaat. Dit was precies het soort hout waar Yoshiyuki naar op zoek was. De basis voor de AR1 was gelegd.

 

Yoshiyuki voert nu al 25 jaar deze eenmansmissie uit, waarbij hij continu de hele wereld over reist om zeldzame materialen te vinden waarmee hij het perfecte geluid kan realiseren. Het is precies deze passie die wij in elk van onze producten leggen. Een ding is zeker: wat Yoshiyuki's volgende project ook is, voor hem is alleen het allerbeste goed genoeg.