annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

GM FE 85 mm F1.4 – SEL85F14GM

profile.country.BE.title
Portmixus
Held
Held
1.994  Weergaven

Vatting: E-mount

Formaat: Full-Frame

Brandpuntsafstand: 85mm

Diafragma: F1.4

Kleinste diafragma: F16

Diafragmabladen: 11 (afgerond)

Focus intern: JA

Stabilisatie (OSS): NEE

Weersbestendig: JA

Kortste scherpstelafstand: 0,85m (AF), 0,80m (MF)

Filtermaat: 77mm

Maximale vergroting: 1:8.33 (0.12x)

Lengte (zonder en met zonnekap): ± 10,75cm en ± ? cm

Gewicht (lens?): 820g

Bijzonderheden: komt met een zonnekap en lenstas. FIrmware update noodzakelijk voor o.a. A7RII autofocus (vanaf v3.05).

Link naar Sony pagina: http://www.sony.be/nl/electronics/cameralenzen/sel85f14gm

Adviesprijs (Sony-website): 2100 euro

 

 

 

85mm F1.4 product1.jpg

 

Sterke punten

-zeer scherp op alle F-waarden, zowel in het centrum als in de hoek.

-bouwkwaliteit subliem

-demonteerbare zonnekap via kliksysteem

-stof- en weersbestendig

-(klikloos) diafragmaring op de lens

-zeer goed gecorrigeerde lensfouten

 

Minder sterke punten

-hoorbare AF (geeft een licht schurend geluid, maar ik perfect normaal)

-de AF mocht wel wat sneller, maar voldoet om wandelende mensen te blijven volgen.

-stevige prijs

 

Korte bespreking

 

Ik kan mezelf een echte 85mm-fan noemen en om al meteen met de deur in huis te vallen: deze 85mm lens is waar ik zo lang op hoopte en van droomde. :nauseated_face: Op bijna alle vlakken kan je spreken in superlatieven, bijna een optisch wonder zelfs!

 

Bij lichtsterke lenzen (daarmee bedoel ik F1.8 of lagere waarden) moet je altijd rekening houden met het gegeven dat dergelijke lenzen op hun laagste diafragmawaarden altijd een uitvergroting geven van de (lens)foutjes: chromatische aberraties, purple fringing, scherpteverlies, onnauwkeurige AF, etc. Ik was dan ook extreem verbaasd bij het aan de tand voelen van deze lens: de prestaties zijn gewoon van een andere planeet! Lensfouten zijn zeer goed onder controle (dat wil niet zeggen afwezig, maar wel zeer sterk gereduceerd t.o.v. soortgelijke lenzen, zelfs in vol zonlicht...dit heeft me zeer aangenaam verrast!), scherpte ongelofelijk, op alle F-waarden (en F1.4 is zelden ZO goed geweest als bij deze lens). Met 11 diafragmabladen is de bokeh niet alleen mooi circulair, de bokehkringen zijn ook kwalitatief veel mooier en homogeen dan pakweg een FE35mm F1.4 (dit zal ik ook demonstreren a.h.v. foto's).

Toch wil dat niet zeggen dat de bokeh altijd boterzacht is, in bv standsomgeving met gebouwen in de zon, reflecties van metaal, takken van bomen durft de achtergrondwaas zich "klassiek" gedragen, d.w.z. soms wel eens druk, zelfs op F1.4. Grote sprongen zijn daar niet mee gemaakt (en dat kan je ook niet verwachten tenzij je apodising lenselementen zou verwerken in een lens).

 

De autofocus is nog iets wat ik ooit in een versie 2 graag zou willen zien verbeteren. Dat is uiteraard wel veel gevraagd en niet onlogisch als je ziet wat voor gewicht de lensmotortjes moeten verplaatsen. Maar we mogen een wishlist hebben, toch? :wink: 

 

Deze lens overtreft mijn verwacht ruimschoots, de nauwkeurigheid van het Sony mirrorlesssysteem i.c.m. met topniveau wat lensontwerp betreft + de ingebouwde beeldstabilisatie van Sony A7-camera's maakt deze 85mm een onovertroffen pakket voor de primelens-liefhebber. Simpelweg een droomlens!

 

Scherptecrops

Klik hier voor meer info over de onderstaande crops.

De foto’s zijn geven het centrum (linker foto) en daarnaast de scherpste onderhoek weer. Onder elkaar vind je crops genomen op F1.4, F2, F2.8, F4, F5.6 en F8.

 

 GM 85mm F1.4 Comparison.jpg

 

De scherpte van deze lens is subliem, zelden gezien. Enkel een FE90mm F2.8 macro of de (ondertussen) legendarische 135mm F1.8 ZA lens kunnen eraan tippen in het Sony-gamma. 

 

 

 

Post gerust eigen voorbeeldfoto’s in een opmerking hieronder!

1 Opmerking