annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Tussenringen en de sony LA-EA4 adapter

profile.country.BE.title
Zicolas
Lid

Tussenringen en de sony LA-EA4 adapter

Een beetje een rare vraag maar ik wil ze toch wel stellen.

In macro word dikwijls gebruik gemaakt van teleconverters of tussenringen.

Als je deze in combinatie wil gebruiken met de LA-EA4 adapter om A-lenzen op e mount-camera te gebruiken waar plaats je die dan best?

Tussen camera en adapter of tussen adapter en lens?

 

9 ANTWOORDEN 9
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Dat is absoluut geen rare vraag, integendeel, ik vind het een echt goeie vraag! :thumbsup:

 

Het is zelfs geen gemakkelijke vraag om te beantwoorden maar ik doe een poging:

 

-Je kan zowel E-mount extension tubes als A-mount extension tubes gebruiken, het werkt allebei.

 

-Als je toch moet kiezen zou ik kiezen voor de E-mount extension tubes aangezien je een A7II hebt. Met een A-mount extension tube kan je geen E-mount lenzen gebruiken, omgekeerd kan je zowel A-mount als E-mount lenzen gebruiken. Wel misschien oppassen met extension tubes die niet vignetteren...(dus Full Frame compatibele extension tubes nemen: b.v. Kenko E extension tubes zijn APS-C voor zover ik mij herinner. "Vello EXT-SFED deluxe extension tubes" (ken ik niet maar net opgezocht) zijn wel Full Frame compatibel.) Voor A-mount is dat sowieso geen probleem, heb zelfs geen weet van A-mount extension tubes die niet FF zouden zijn.

 

-Extension tubes geven een kortere scherpstelafstand en daardoor meer vergroting, teleconverters behouden de minimale scherpstelafstand maar vergroten dus meer vanop dezelfde afstand.

 

-Teleconverters bevatten glaswerk en dus bijhorend "kwaliteitsverlies" (voor 1.4X TC's valt dat dik mee), dus tenzij je primetele's hebt, zou ik voor extension tubes gaan aangezien die gewoon hol zijn.

 

-De officiële Sony teleconverters zijn niet compatibel met de Sony A-mount adapters: je verliest zowel AF als diafragmacontrole. Nu komt de ironie van het verhaal: met niet-Sony teleconverters (b.v. tamron) werkt de AF en diafragma controle doorgaans wel. Maar het valt niet te voorspellen welke TC's wel of niet werken. Meer nog, heb eens een forumthread tegengekomen (denk op dyxum) waarbij het zelfs van moment tot moment afhing of de TC de juiste info doorgaf...

 

-Ik heb A-mount extension tubes gebruikt op de LA-EA3 met A7II, diafragmacontrole werkt perfect, maar zoals gezegd, je hebt meer lenskeuze als je E-mount extension tubes kiest.

 

 

Kortom: TC's zou ik links laten liggen, Full Frame E-mount extension tubes lijken me prima :wink:

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Zicolas
Lid

Bedankt voor je antwoord en de tip.

Vello EXT-SFED deluxe extension tubes blijken ook nog betaalbaar te zijn :slight_smile:

 

Bij nader toezien zijn deze enkel te verkrijgen in USA, shippingcost is bijna zo groot als de aankoopprijs....

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Dat was maar een voorbeeld, er zijn vast ook andere! :slight_smile:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ben je jouw macrolens al gaan halen Zicolas? :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Zicolas
Lid

Jij hebt waarschijnlijk paranormale gaven, Portmixus.

Ik ben deze deze voormiddag gaan ophalen.

Hieronder de eerste foto's. (die spreken meer dan woorden)

DSC02125-2.jpg

 

Uitsnede:
DSC02125_2.jpg

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hehe :laughing:

 

Echt heel netjes! Denk dat je er veel plezier van zult hebben. Dit weekend wordt het mooi weer, kan je eens een wandelingetje maken en ondertussen wat macro's nemen :wink:

 

Wat is je eerste korte indruk van de lens? Goed gebouwd (tegenwoordig alle Sigma's vind ik)? 

 

Kan je eens in een later stadium testen (als je eens tijd en zin hebt) hoe de beelden eruit zien als je beide beeldstabilisaties tegelijk gebruikt? Ben benieuwd of de A7II zich anders gedraagt dan eerdere camera's van Sony :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Zicolas
Lid

Eerste indruk was: wauw wat een grote doos.

Bij opendoen zat er dan een bijna even grote opbergtas bij en begon ik te vrezen dat ik een veel te lompe (zware) lens had gekocht. Doch na het openen van de opbergzak kon ik er een "normale" lens uithalen.

Opberg zak is bijna 2 maal zo groot als de lens.

 

Eerste blik op de bouwkwaliteit beviel me ten zeerste.

Voelt solide aan, soepele ring en duidelijke knoppen: AM & M - knop, 3-voudige schakelaar voor afstand en dan nog OS (stabilisatie) aan of uit.

 

Direct op mijn Adapter en daarna op mijn camera geplaatst.

Daar ik voor macro, en voor vele andere zaken meestal centrale scherpstelling kies valt de beperking van scherpstelpunten door de adapter zeer goed mee.

 

Ongeduldig alles op statief en vrouwlief haar paaslelies even ontvoerd om ze te fotograferen.

Zie bovenstaande foto. Beide stabillisators waren hierbij afgezet (lens en body) daar ik met statief werkte.

Autoscherpte is redelijk goed maar met een klik op de knop kan ik inzoomen en scherpstellen, mijn geliefkoosde manier van werken 😉

 

Ik probeer ergens dit weekend tijd vrij te krijgen om met daglicht eens beide stabillisators uit te testen. best uit vrije hand.

profile.country.BE.title
Zicolas
Lid

Juist wat tijd gevonden om eens die stabilisators uit te testen, helaas zonder daglicht.

 

Ik heb heel wat moeten nadenken hoe ik dit best zou testen.

Er zijn teveel factoren die kunnen verschillen dus bedacht ik het volgende om dit zoveel mogelijk tegen te gaan:

- Op statief

- Sony A7 II met LA-EA4 adapter en Sigma 105 mm Macro Lens

- Vast diafragma

- Zelfde belichting

- Via Lightroom gecropt, anders niks aangepast.

 

Ik maakte 4 fotos: telkens andere stand van de stabillisators
Bij elke stand een verkleinde crop en ernaast een crop op 100%

 

1. Beide stabillisators af:
1.jpg 1.jpg

 

2. Camera stabillisator af, Lens stabillisator op stand 1

2.jpg 2.jpg

 

2. Camera stabillisator af, Lens stabillisator op stand 2

3.jpg 3.jpg

 

2. Camera stabillisator aan, Lens stabillisator op stand 2

4.jpg 4.jpg

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Bedankt om het eens te testen! Wel moeilijk om een conclusie te trekken aangezien er geen enkele echt scherp is (ook die met statief niet, kan verschillende oorzaken hebben natuurlijk. Zonder timer en met de vinger afgedrukt? Sluitert vibration? Diafragma vibratie?)

 

Ik heb voor de fun mijn attributen voor macro nog een bovengehaald, was enkele jaren terug fervent met macro bezig, maar ik schuif mijn interesses van genre tot genre :slight_smile: 

 

Heb 3 foto's genomen van een banaal onderwerp (roos) met een Minolta 200mm macrolens (minimale scherpstelafstand 50 cm, dus de werksafstand is nog ongeveer 30 cm tussen lens en onderwerp als je zonnekap niet meerekent).

 

Eerste foto is enkel de macrolens op 1:1 vergroting, de volgende is met 3 extension tubes ertussen (36, 20 en 12mm tubes), de laatste is met alle extensiontubes en een 1.4x teleconverter (Kenko DGX).

Het gebruik van extension tubes wijzigt de minimale scherpstelafstand (vandaar meer vergroting) en de werkafstand bedraagt ongeveer 22cm tussen lens en onderwerp (zonder zonnekap).

 

Let niet op de kwaliteit (hoge iso, banaal onderwerp en de raw foto zelfs niet bewerkt of ingeladen in Lightroom waardoor het eigenlijk gewoon een print screen is wat je hier ziet :nauseated_face: )

 

1:1

macro kadertjes.jpg

 

1:1 vergroting en alle extension tubes (vergroting van de blauwe kader)

macro met tubes.jpg

 

1:1 met alle extension tubes en 1.4x TC (vergroting van paarse kader)

 

macro met tubes en TC.jpg

 

Eerste keer dat ik het voor mezelf zo visueel voorstel :laughing:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training